Subscribe:

Ads 468x60px

`

Ahad, 4 November 2012

Malaysia : 13 Negeri atau 4 Negara? (No.2)

Pada ruangan yang lepas, penulis sudah menghuraikan sedikit akan apa yang tersurat di sebalik Jata Malaysia untuk mengupas isu sama ada negara kita ini, Malaysia terdiri daripada 13 Negeri atau 4 Negara. Penulis akan menghuraikan dahulu benda-benda yang mudah terlebih dahulu kemudian diikuti dengan perbincangan-perbincangan yang lebih kompleks di masa akan datang.

Selepas Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, Singapura menerima taraf 'Pemerintahan Sendiri' pada tahun 1959. Lee Kuan Yew pada ketika itu mengusulkan untuk menyatukan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu, namun idea itu tidak dipersetujui beliau sehinggalah tahun 1961. Di mana Tunku Abdul Rahman memutuskan untuk menerima Singapura menyertai persekutuan, dengan tambahan Sarawak, Brunei dan Borneo Utara yang pada ketika itu masih di bawah pentadbiran British. Brunei menarik diri sehari sebelum Perjanjian Malaysia ditandatangani. Jadi selepas 31 Ogos 1963, Sarawak dan Sabah masing-masing sudah menerima kemerdekaan dan berada di dalam status 'Kerajaan Peralihan' sementara menunggu Hari Malaysia pada 16 September 1963.

Photobucket
Persekutuan Tanah Melayu

Sabah

Sarawak

 Singapura
Jadi, daripada bendera-bendera di atas, jika mengikut dakwaan beberapa pihak yang mengatakan Malaysia adalah terdiri daripada 4 Negara ketika 16 September 1963, maka, secara mudahnya bendera Malaysia adalah seperti di bawah. (Sebab kalau ada 4 Negara yang sama taraf, sudah tentulah ada 4 bahagian di bendera Negara tersebut..)



Namun, ianya tidak seperti itu. Bendera Malaysia yang baru diambil sempena bendera Persekutuan Tanah Melayu, dengan tambahan 3 lagi jalur dan 3 bucu pada bintang yang digelar sebagai 'Bintang Persekutuan'.

 Flag of Malaysia

Satu lagi bukti jelas yang menyatakan bahawa Malaysia adalah terdiri daripada 14 Negeri ketika Hari Malaysia namun hanya menjadi 13 selepas Singapura disingkirkan pada tahun 1965. Tempatnya diganti dengan Wilayah Persekutuan yang ditubuhkan pada tahun 1970.

Sampai di sini sahaja untuk kali ini. Insya Allah kita akan bersambung di ruangan yang lain untuk mengupas lebih dalam akan isu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails