Subscribe:

Ads 468x60px

`

Sabtu, 27 Oktober 2012

Malaysia ; 13 Negeri atau 4 Negara? (No. 1)

Sebagai seorang yang meminati sejarah, penulis memang suka membaca dan menganalisa pendapat-pendapat sejarawan dan juga ahli-ahli politik dari sejak di bangku sekolah lagi. Malahan, tidak terlalu melampau jika dikatakan yang sejarah Malaysia ini amat kompleks untuk dirungkai walaupun Malaysia baru sahaja 49 tahun ditubuhkan. (Jika dikira daripada tarikh Hari Malaysia iaitu 16 September 1963.) Jika anda seorang yang melihat dan menganalisa situasi semasa tanah air, pasti anda akan mendapati yang terdapat momentum yang sedang meningkat apabila terdapatnya perbincangan terbuka tentang negara kita ini, Malaysia. Antara yang senang untuk dilihat ialah seperti Tarikh kemerdekaan Malaysia, Taraf negeri-negeri di dalam Malaysia dan juga hak-hak Negeri-negeri Borneo. Untuk perbincangan kali ini, penulis hanya akan membincangkan akan isu "Malaysia : 13 Negeri atau 4 Negara?"

Pertama sekali, bila anda katakan tentang Malaysia, negara kita ini adalah :-
i) Negara Persekutuan
ii) Negara beraja berpelembagaan
iii) Ditubuhkan pada 16 September 1963.

Benda di atas ini adalah benda yang paling mudah untuk diingat. Tetapi terdapat juga benda yang kompleks untuk dihurai iaitu taraf negeri-negeri di dalam Malaysia. Adakah Malaysia terdiri daripada 13 Negeri sekarang ini ataupun terdiri daripada 4 negara? Persoalan ini timbul disebabkan penjajahan British dan juga sistem pemerintahan mereka yang kompleks. Ini kerana, ketika Hari Malaysia, Sabah, Sarawak dan Singapura sudah pun menerima kemerdekaan masing-masing sebelum itu lagi. Jadi mereka semua digelar sebagai "The New States". Masalah dengan bahasa Inggeris adalah State membawa kedua-dua maksud sebagai Negeri/Negara. Jadi, sebab itulah ramai pihak sekarang mendakwa bahawa gelaran Negeri yang digunapakai di Sarawak dan Sabah sekarang sebagai merendahkan darjat mereka. Kerana, pada pendapat mereka Sabah dan Sarawak mempunyai darjat yang sama dengan keseluruhan Persekutuan Tanah Melayu. (Atau dengan lain perkataan, negeri-negeri di Semenanjung Malaysia sama taraf dengan bahagian-bahagian di Sabah dan Sarawak.)

Jadi, adakah Malaysia terdiri daripada 4 Negara? Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak? Bagi pandangan peribadi penulis, jika ini adalah kenyataannya, sepatutnya ianya sudah lama ditulis dalam Perlembagaan Malaysia dan bukan hanya timbul kontroversi di kebelakangan ini. Paling mudah adalah jata Malaysia sendiri.

Ok, jika kita lihat contoh terbaik seperti di bawah ini. Penulis mendapati yang apa yang pihak-pihak ini tuntutkan agar Malaysia terdiri daripada 4 Negara ini amat hampir dengan dalam apa yang ada dalam siri fenomena 1 Dunia iaitu Harry Potter. Sekolah di mana Harry Potter belajar iaitu Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry ditubuhkan oleh 4 pengasas yang pada waktu itu adalah ahli sihir terhebat di zamannya iaitu Godric Gryffindor, Rowena Ravenclaw, Helga Hufflepuff dan Salazar Slytherin. Setiap 4 ini mempunyai taraf yang sama di Hogwarts. Cuba anda lihat jata sekolah tersebut.


Sekarang, cuba bandingkan jata sekolah itu dengan Jata Malaysia.


Jelas sekali kan? Yang Malaysia sememangnya terdiri daripada 14 Negeri sewaktu awal penubuhannya pada 16 September 1963. Namun sekarang cuma tinggal 13 Negeri selepas Singapura disingkirkan pada tahun 1965.

Photobucket

Insya Allah kita akan bersambung di ruangan akan datang untuk menerangkan lebih lanjut tentang isu ini.
Salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails