Subscribe:

Ads 468x60px

`

Isnin, 1 Oktober 2012

Pilihlah Jalur Gemilang



Ramai di antara kita sudah mendengar akan isu ini, sama ada ianya isu remeh atau isu yang sengaja disensasikan oleh media arus perdana, itu terserah kepada pandangan peribadi individu itu untuk mentafsirkannya. Namun, apa yang penulis hendak katakan di ruangan ini adalah berkaitan dengan simbol sebuah negara yang berdaulat apatah lagi ianya berkaitan dengan maruah negara kita yang tercinta ini iaitu Malaysia. Terdapatnya gerakan yang cuba untuk menukar bendera Malaysia iaitu Jalur Gemilang kepada bendera lain yang mirip rupanya dengan bendera negara jiran kita iaitu Indonesia dan Singapura. Bendera tersebut dinamakan Sang Saka Malaysia.


Tidak diketahui apa tujuan pihak tertentu mengibarkan bendera ini di Sambutan Hari Kebangsaan 2012 pada 31 Ogos yang lepas. Namun, apa yang pasti, bendera tersebut tidak membawa sebarang signifikasi kepada situasi Malaysia sekarang ini. Ada yang mengatakan, ianya adalah untuk mengingatkan kepada rakyat Malaysia bahawa, ianya bendera asal Tanah Melayu sewaktu perjuangan nenek moyang kita selepas Perang Dunia II. Ada yang mengatakan, Sang Saka ini adalah simbol identiti Rumpun Melayu di Nusantara. Ada juga yang mengatakan bendera ini adalah bendera asal Tanah Melayu.

Walau apa pun alasan mereka, haruslah diingat bahawa semenjak tahun 1956, rakyat Tanah Melayu telah pun mengundi di Malay Mail pada waktu itu yang mahukan rekaan Mohamad Hamzah, arkitek Melayu yang berasal dari Johor sebagai bendera tanah air yang baru. Dan pada tahun 1963, bendera yang sama juga dipilih menjadi bendera Malaysia, dengan tambahan bucu bintang persekutuan dan jalur merah putih sebanyak 14 bilangannya. Itulah bendera Tanah Melayu dan yang penting sekali, itulah lambang Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat. 

Akhir kata... pilihlah JALUR GEMILANG.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails