Subscribe:

Ads 468x60px

`

Sabtu, 10 November 2012

Malaysia : 13 Negeri atau 4 Negara? (No.3)

Isu yang penulis huraikan sejak dari 3 minggu yang lepas sudah memasuki ke edisi yang ketiga. Kita sedang menghuraikan tentang Malaysia : 13 Negeri atau 4 Negara?, iaitu untuk mengetahui dan menjelaskan sama ada negara kita ini terdiri daripada 13 buah Negeri atau 4 Negara? (3 Negara setelah ditolak dengan Singapura yang disingkirkan pada 9 Ogos 1965). Kita sudah membincangkan akan perkara-perkara yang mudah seperti maksud tersurat di sebalik Jalur Gemilang dan juga Jata Malaysia. Pada hari ini, penulis akan mengorek lebih dalam akan isu ini iaitu pada Hari Malaysia itu sendiri pada 16 September 1963.

Pengisytiharan Malaysia pada 16 September 1963 oleh Tunku Abdul Rahman juga mempunyai banyak signifikasinya yang tersendiri, namun laungan "Merdeka" oleh Tunku Abdul Rahman pada tahun 1957 lebih popular dan mendapat lebih banyak tempat di ruangan halaman buku sejarah jika dibandingkan dengan hari Malaysia diisytiharkan. Mengapa? Berkemungkinan kerana kekecewaan Tunku Abdul Rahman kerana terpaksa menyingkirkan Singapura. (Atau juga mungkin disebabkan yang 16 September 1963 adalah hari lahir Lee Kuan Yew).


Pada tanggal 16 September 1963, Permashuran Malaysia adalah seperti berikut :-

Dengan nama Allah yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, Segala pujian-pujian bagi Allah Tuhan seru sekalian alam dan Selawat dan Salam bagi junjungan kita Nabi Muhammad dan bagi sekalian keluarga serta sahabat-sahabatnya.

BAHAWASANYA, oleh kerana suatu perjanjian yang diperbuat pada Sembilan haribulan Julai tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga antara Persekutuan Tanah Melayu, United Kingdom, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura maka telah dipersetujui bahawa hendaklah disekutukan Negeri Sabah, Negeri Sarawak dan Negeri Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pulau Pinang dan Negeri Melaka dan bahawa Persekutuan itu hendaklah dinamakan "Malaysia".

DAN BAHAWASANYA, oleh kerana pihak-pihak dalam perjanjian yang tersebut telah bersetuju bahawa mulai daripada penubuhan Malaysia maka Negeri Sabah, Negeri Sarawak dan Negeri Singapura hendaklah tamat daripada menjadi jajahan takluk Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen tiada lagi mempunyai kedaulatan dan kuasa dalam ketiga-tiga buah negeri itu.

DAN BAHAWASANYA, oleh kerana telah dimasyhurkan suatu Perlembagaan bagi Malaysia yang akan menjadi qanun yang muktamad di dalamnya :

DAN BAHAWASANYA, oleh kerana perlembagaan yang tersebut itu telah diadakan syarat bagi menjaga keselamatan hak-hak dan keutamaan-keutamaan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja serta hak-hak asasi dan kebebasan sekalian rakyat dan bagi menggalakkan keamanan dan kemesraan di dalam Malaysia sebagai kerajaan yang mempunyai raja yang berpelembagaan dan yang berdasarkan demokrasi cara berparlimen. 

DAN BAHAWASANYA, oleh kerana perlembagaan yang tersebut itu telah disahkan oleh suatu undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen Persekutuan Tanah Melayu dan Parlimen United Kingdom maka telah berjalanlah kuat kuasa perlembagaan itu pada Enam Belas Haribulan September Tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga. 

MAKA DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA MURAH LAGI MAHA MENGASIHANI, saya, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Syah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang Dipertuan Negara Singapura, Yang Terutama Yang Dipertua Negara Sabah, Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengisytihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas Haribulan September Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan Haribulan Rabi'ul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pulau Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rab' Al-Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara Demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini. 

Perdana Menteri.



Salinan teks asal Permasyhuran Malaysia dalam Bahasa Melayu ini adalah dalam tulisan jawi yang penulis lampirkan di bawah ini. (Tulaa.. berapa kali cakap belajar tulisan jawi... berapa banyak perkataan Negeri tulis dalam tu.. huhu..)

(tekan untuk besarkan)

Insya-Allah kita akan kupas lagi isu ini di masa akan datang di ruangan yang ke-empat.

3 ulasan:


  1. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)atau melalui dia
    BBM INVITE:{D8980E0B}

    BalasPadam
  2. Halo

    Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} ada di sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi pada properti, proyek / bisnis dan juga memberikan penawaran 100% untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk mereka yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, operator, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi pada apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
    Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} Anda juga dapat menghubungi kami melalui pin BBM (DB5121C1) dan Anda semua bisa menghubungi kami tentang bagaimana kepercayaan nomor (+393511318582) jujur ​​pada layanan kami.
    Assalamu`alaikum wr wb,

    BalasPadam
  3. Apakah Anda menemukan sedikit kesulitan dengan tagihan yang belum dibayar dan tidak tahu ke mana harus pergi atau ke mana harus pergi? Bagaimana dengan menemukan perusahaan Konsolidasi Utang terkemuka yang dapat membantu Anda mengurangi angsuran bulanan sehingga Anda akan memiliki opsi pembayaran yang terjangkau serta ruang untuk bernafas ketika sampai pada akhir bulan dan tagihan harus dibayar? THE ISKANDAR LENDERS adalah solusi untuk ketidakberuntungan finansial Anda. Kami menawarkan semua jenis pinjaman dengan tingkat bunga rendah 1% dan jangka waktu pinjaman 1 hingga 20 tahun untuk membayar kembali pinjaman dengan aman dan tanpa jaminan. Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, semua data pelanggan kami disimpan dengan baik tanpa keterlibatan pihak ketiga. Tujuan utama kami adalah membantu Anda mendapatkan layanan yang layak Anda dapatkan, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam suatu suksesi lebih cepat. Anda bebas untuk Menghubungi kami di berikut ini
    e_mail:::::iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
    WhatsApp:+62-822-7404-5059
    Tel....+62-822-7404-5059

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails