Subscribe:

Ads 468x60px

`

Sabtu, 4 Mei 2013

Pilihanraya Ke-13

Esok merupakan hari bersejarah bagi Malaysia apabila Pilihanraya Umum ke-13 Malaysia akan diadakan pada tanggal 5 Mei 2013. Kedua-dua pihak sama ada daripada Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat berlumba-lumba untuk memastikan kemenangan masing-masing di Pilihanraya kali ini. Terdapat banyak yang mereka perlu pertahankan kali ini. Dan bukan sahaja di pihak Pakatan Rakyat, malah di yang berkecuali juga tidak melepaskan peluang ini apabila calon-calon bebas juga berlumba-lumba mahu bertanding untuk kali ini. Memang tidak dinafikan, banyak yang mereka perlu pertahankan pada kali ini.

Penulis pada asalnya meramal bahawa Pilihanraya akan diadakan pada 28 Mei 2013, iaitu pada musim cuti sekolah. Ianya ternyata meleset walaupun bulannya sama. Pada kali ini, penulis juga melihat dengan penuh takjub di mana tempoh berkempen dipanjangkan kepada 15 hari berbanding 8 hari pada 2008. Kedua-dua pihak BN dan PR sudah memulakan kempen mereka yang saya katakan lebih hebat berbanding dengan 2008. Kenapa? Kerana banyak yang mereka perlu pertahankan. Pada tahun 2008, BN yang perlu menangkis serangan. Namun pada 2013 ini, PR juga terpaksa menahan jika dibandingkan dengan serangan kerana momentum Tsunami Politik 2008 nampaknya sudah mula berkurang. (Ataupun BN sudah membina kubu penghalang untuk menahan serangan tsunami yang melanda). Jika kita lihat, BN sudah menumpukan sepenuh tenaga untuk menawan kembali Negeri Selangor, iaitu negeri yang menyumbangkan 60% daripada GDP Negara.

Jika kita lihat bahawa roda sudah mula berputar. Apa yang berlaku pada Pilihanraya 1969 sudah kembali kelihatan di mana pada pilihanraya tersebut, Perikatan telah dinafikan majoriti 2/3 yang mereka terima namun di bawah kepimpinan Tun Abdul Razak, beliau berjaya mengembalikan sokongan rakyat kepada Perikatan dengan menjenamakan semula Perikatan kepada Barisan Nasional. Pada tahun 2008, BN sudah dinafikan majoriti 2/3 yang mereka terima semenjak 1969. Mampukah anakanda kepada Tun Abdul Razak yang memegang kuasa pada kali ini mengembalikan semula majoriti tersebut? Sama-sama kita lihat. Kita hanya mampu meramal namun pengundi yang akan menentukan semua keputusan pilihanraya.

Di pihak Pakatan Rakyat pula, tidak seperti pada tahun 2008, kedudukan mereka sebagai pentadbir di beberapa buah negeri bermakna mereka terpaksa untuk menyerang dan pada masa yang sama bertahan daripada bahana Tsunami yang akan melanda (jika ada). Apa-apa pun, sama ada INI KALILAH atau LAIN KALILAH.. anda yang akan menentukannya.

Selamat Mengundi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails