Subscribe:

Ads 468x60px

`

Sabtu, 25 Mei 2013

Hutang negara RM500b

Pasti semua orang mengenali siapakah Datuk Seri Mohd Najib. Anakanda kepada Allahyarham Tun Abdul Razak ini sememangnya amat popular. Pernah menjawat sebagai Menteri Besar Pahang paling muda dalam sejarah, beliau kemudian mewarisi jawatan yang pernah dipegang oleh ayahnya iaitu sebagai Perdana Menteri Malaysia. Mewarisi pentadbiran negara selepas Tun Abdullah meletakkan jawatan, beliau diharap untuk memulihkan semula imej Barisan Nasional yang tercalar teruk pada PRU ke-12. Dan pada PRU ke-13 merupakan pilihanrayanya yang pertama sebagai PM. Beliau berjaya memperbaharui mandat BN untuk mentadbir Malaysia. Selama 4 tahun beliau mentadbir Malaysia, sudah terbukti bahawa beliau merupakan seorang yang rajin. Namun, terdapat satu liabiliti yang amat besar yang beliau perlu perbaiki segera, iaitu Malaysia menanggung bebanan hutang sebanyak RM500 billion.


Ketika di era pentadbiran Tun Mahathir dan Tun Abdullah, tempoh masa hampir 29 tahun ini menyaksikan yang bebanan hutang negara berada di paras 300 billion. Selepas 4 tahun Datuk Seri Mohd Najib mengambil alih pentadbiran negara, hutang negara meningkat sebanyak 500 billion! Peningkatan 200 billion hanya dalam tempoh masa 4 tahun ini sangat tidak munasabah. Di waktu negeri-negeri Pakatan Rakyat mampu mencapai lebihan bajet pada setiap tahun, Malaysia pula melihat yang kewangannya mencipta difisit sejak lebih 10 tahun dulu. Ke manakah duit ini dibelanjakan? Sebagai seorang rakyat Malaysia, ini perkembangan yang sangat membimbangkan kerana semua bebanan hutang ini akan ditanggung oleh rakyat. Dengan purata rakyat Malaysia seramai hampir 28 juta sekarang ini, rakyat terpaksa menanggung hampir RM17,000 hutang kerajaan. 

Bagaimanakah rakyat menanggung kesan kenaikan hutang ini? Melalui kenaikan harga barangan dan juga cukai. Kerajaan baru-baru ini mengumumkan akan menaikkan cukai perkhidmatan kepada 7%. Dan, kita akan melihat yang akan ada banyak lagi barangan akan naik walaupun selama ini kita diuar-uarkan bahawa harga barangan kita adalah antara yang terendah di Asia Tenggara. Namun, pada masa sekarang kita sudah tidak boleh hanya berdiam diri. Sudah pastinya ia akan lebih menjulang tinggi selepas ini.

Kita sudah membincangkan masalahnya, jadi bagaimana penyelesaiannya? 5 tahun selepas PRU ke-13 ini, BN perlulah mengubah untuk mengawal pembaziran dan ketirisan dalam perbelanjaan negara. Ia sepatutnya mampu dilaksanakan memandangkan yang PM juga sekarang ini bertindak sebagai Menteri Kewangan. Dengan cara ini juga, ia mampu untuk mengurangkan defisit perbelanjaan. Jika negeri-negeri PR boleh melakukannya, kenapa tidak pada BN yang sudah mentadbir semenjak dari 1955 lagi. Masa sudah semakin nyata dan ramalan Malaysia akan bangkrap pada 2019 ibarat sudak semakin menjadi benar. Jika keadaan tidak berubah sehingga PRU ke-14 berlangsung, apa lagi penyelesaian melainkan mengundi PR dan mengubah keadaan yang semakin hari semakin panas. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails